Październikowe notowanie na najbardziej „punktualnego” przewoźnika lotniczego nie przyniosło zmiany – terminowość operacji utrzymały linie Aeroméxico, broniąc pozycji lidera. Europa odnotowała postęp, lecz anulacje lotów na Starym Kontynencie odpowiadały za 16 proc. łącznych odwołań. Polskim Liniom Lotniczym LOT nie udało się wrócić do dziesiątki najbardziej terminowych przewoźników w Europie.
W pierwszym miesiącu roku 2024 najbardziej „terminowym” przewoźnikiem okazały się
hiszpańskie linie lotnicze Iberia. Luty przyniósł zmiany i najbardziej punktualnym operatorem lotniczym świata zostały
meksykańskie linie lotnicze Aeromexico. Marcowe notowanie przyniosło zmianę, albowiem
na pierwszym miejscu uplasowały się Qatar Airways. W kwietniu pozycję lidera objął z powrotem
tradycyjny przewoźnik z Meksyku, notując najlepszą „terminowość”
również w maju.
Szósty miesiąc roku przyniósł kolejną zmianę, gdyż najbardziej punktualnym operatorem lotniczym na świecie – comiesięczny ranking sporządza firma analityczna Cirium, dla której operacja lotnicza jest terminowa, jeśli przylot/wylot samolotu odbył się o czasie lub w ciągu 15 minut od rozkładowej godziny danej operacji – okazały się
saudyjskie linie lotnicze Saudia, które utrzymały pozycję lidera globalnego rankingu
również w lipcu.
Status quo
W sierpniu, po dwóch miesiącach, przewoźnik z Królestwa Saudów stracił na rzecz
największych linii lotniczych z Meksyku miano najbardziej punktualnego operatora na świecie.
Aeroméxico utrzymały pozycję lidera również w dziewiątym miesiącu roku. Podobnie było w październiku, w którym meksykański przewoźnik wykonał 15 903 lotów, osiągając punktualność przylotów na poziomie 91,88 proc. Delta Air Lines zajęły drugie miejsce, realizując 149 254 operacji przy 90,53-proc. terminowości. Saudysjki flagowiec zajął najniższe miejsce na podiom. „O czasie” do lotnisk docelowych przyleciało 89,69 proc. samolotów linii Saudia, które wykonały 16 331 rejsów.
Czwartą i piątą lokatę zajęły odpowiednio linie United Airlines i Hainan Airlines, które zrealizowały odpowiednio 143 342 i 22 512 operacji lotniczych. Samoloty amerykańskiego przewoźnika w porcie docelowym wylądowały zgodnie z rozkładem w 88,13 proc. przypadków. W przypadku chińskich linii było to 87,14 proc. Pozostałe miejsca w najlepszej „10” globalnego rankingu zajęli następujący operatorzy: SAS (liczba lotów: 20 612; terminowość: 86,64 proc.), American Airlines (188 481; 86,17 proc,), JetBlue (25 615; 86,00 proc.), All Nippon Airways (26 053; 83,66 proc.), i WestJet (15 715; 83,32 proc.).
Poprawa Europy
Październik okazał się dla europejskich przewoźników lepszy od września pod względem operacyjnym. Liczba odwołanych lotów w całej Europie w październiku spadła o osiem proc., przy czym liczba odwołanych lotów wyniosła 7 121 w porównaniu z 7 731 we wrześniu. W zeszłym miesiącu Europa miała 16 proc. udziału w ogólnej liczbie odwołanych rejsów na świecie. Linie lotnicze i lotniska o najlepszych wynikach w regionie poczyniły znaczne postępy w zakresie punktualności, osiągając poprawę w zakresie od 2 do 16 proc.
Najbardziej „punktualnym” operatorem okazały się linie SAS, które zrealizowały 20 612 lotów i które odnotowały terminowość na poziomie 86,64 proc. Drugie miejsce w rankingu linii ze Starego Kontynentu przypadło Austrian Airlines. Przewoźnik wykonał 11 356 rejsów, a 84,74 proc. przylotów odbyło się „o czasie”. Najniższe miejsce na podium przypadło Finnairowi – fiński operator, realizując 9 815 operacji, osiągnął punktualność na poziomie 83,61 proc.
Dalsze miejsca w czołowej „10” Europy zajęły linie: Norwegian (7 948; 82,61 proc.), Transavia France (7 975, 80,41 proc.), Brussels Airlines (5 524; 80,40 proc.), Norwegian Air Sweden (6,594; 79,83 proc.), Volotea (7 569; 77,81 proc.). Dziewiątą lokatę zajęły linie Vueling, których terminowość przylotów wyniosła we wrześniu 77,50 proc., realizując 19 697 lotów. Najniższe miejsce w najlepszej dziesiątce zajęły Turkish Airlines. Hegemon znad Bosfotu wykonał 32 571 rejsów, a 77,44 proc. samolotów przyleciało do portu docelowego „o czasie”, czyli w ciągu 15 minut od rozkładowego czasu lądowania.
Polskie Linie Lotnicze LOT z czołówki europejskiego notowania wypadły w sierpniu. Terminowość operacji w dziesiątym miesiącu roku nie pozwoliła na powrót na „10” Starego Kontynentu.